Vastaa Viestiin

Foto's publiceren van grafstenen Gentbrugge

landsheer
male
Viestit: 63
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Vandaag eerst de app Geneagraves op gsm geplaatst.
Vervolgens foto's van meerdere zerken Gentbrugge kerkhof getrokken.
Toen ik deze vervolgens wou doorsturen kon ik geen enkele foto terug vinden.
Dan toch nog enkele zerken getrokken zonder de app.
Thuis gelukkige alle foto's terug gevonden en één per één met de beschikbare info (op zerk) online op geneanet geplaatst.
Hoe het komt dat de app niet werkte geen idee, zal het in de toekomst nog wel eens proberen en zoniet op de gewone manier lukt het ook.
Belangrijker wat doe ik met de zerken waarop ik nauwelijks een naam kan op terug vinden? Wat ik niet zie kan een ander misschien wel. Een deel van de naam kan iemand ook vooruit helpen...enfin graag advies.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10831
Theoretisch kunt u de foto's middels de app al gelijk vanaf de begraafplaats doorsturen, mits er tenminste een verbinding met internet voorhanden is.
Ik kan u helaas niet vertellen waarom dat niet lukte.

Foto's van grafstenen met moeilijk of nauwelijks leesbare namen mag u wel doorsturen, maar de vraag blijft daarbij of die dan wel geïndexeerd kunnen worden. En mogelijk worden ze vanwege de onleesbaarheid tijdens de indexering alsnog verwijderd.
Zelf zou ik denken : baat het niet, dan schaadt het niet.
landsheer
male
Viestit: 63
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Waarom het niet lukte...geen probleem. Was tenslotte eerste poging lag misschien inderdaad aan wifi.
Belangrijkste is het feit dat de foto's op gsm stonden en ik de meeste kon voorzien van opschrift en eventueel datum.
Wat betreft niet leesbare zerken...van de 15 toch nog 5 kunnen voorzien van zeer veel informatie.
In Gent bestaat de kans om zerken op te zoeken....https://begraafplaatsen.stad.gent
Daar de naam ingeven en hopen dat het lukt. Bij goed nieuws krijg je dan een volledig overzicht van iedereen die in de zerk ligt.
Ook dus namen die niet te lezen zijn. Lukt nu ook niet altijd....enfin beter één dan geen.
Bedankt voor je antwoord.
sebadera
sebadera
Viestit: 63
Ik trek gewoon alle stenen, ook dezen die niet leesbaar zijn. Vaak zijn het mooie funeraire erfstukken waarvan je weet dat die over enkele jaren niet meer bestaan en pakweg over 30 jaar als rariteit beschouwd worden. Vaak kan je ze thuis beter lezen dan ter plaatse.

Ik maak minstens een foto van het graf in zijn geheel. Indien de tekst moeilijker leesbaar is neem ik nog een foto van de tekst, soms wel 4 foto's van een graf, maar meestal dus & of 2.


Ik vind dat het niet alleen over de graven gaat, maar ook over de kerkhoven in zijn geheel. Ik ga al jaren naar kerkhoven, en weet verschillende gevallen die een totale gedaanteverwisseling hebben gedaan. Wat ze voorheen als 'kerkhof' waren, zijn ze nu meer een park geworden. Authentieke kerkhoven verdwijnen. Rijen vol met arduin stenen zijn vervangen door gras met hier en daar nog een steen die achtergebleven is. Oorspronkelijke typische beplantingen en bloemen zijn verdwenen en vervangen door ... gras. Het is alsof de hele vroegere gemeenschap die daar begraven lag 'vertrokken' zijn, en een klein groepje is verweesd achtergebleven. Ik ben er zeker van dat er ieder jaar veel meer graven verminderen dan er bij komen. Ik weet zelfs van een kerkhof (een typisch idyllisch kerkhof rond de kerk met vele bomen en ander plantsoen waar de tijd stil is blijven staan) dat binnenkort zal verdwijnen om er een parking van te maken. Het is kortom schrijnend, en daarom dringend om alles vast te leggen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Genealogische aspecten van oude foto's, prentbriefkaarten en affiches en van bidprentjes, rouwbrieven en grafzerken, gedenkplaten”