Vastaa Viestiin

Huwelijksaankondigingen te Antwerpen begin 20ste eeuw


verdonckw
verdonckw
Viestit: 300
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Hoe lang op voorhand moest men de huwelijksaankondiging laten registreren op de burgerlijke stand?
Was dat vroeger begin 1900 geen 3 maand ofzo? Nu hoeft men dat maar 14 dagen op voorhand te doen, maar ik dacht dat het vroeger anders was.

Het gaat om een huwelijk tussen Mertens Jozef Adrianus uit Ginneken (NL) en Michielsen Maria Elisabeth. Zij zouden volgens de 10 jarige tafels gehuwd zijn in Antwerpen op 03/10/1908 akte nr 2091. Maar de aktes gaan maar tot 1906 op arch.be, dus dacht ik via de huwelijksaankondiging meer informatie te kunnen vinden over Maria Elisabeth Michielsen.
Of zijn er nog andere manieren om aan die info te geraken? Behalve dan naar het Felix pakhuis te gaan om het daar op te zoeken.
Dit is Verdonck, die stoute gast,
Wiens kaekebeen elck een aen tast.
Op niemant, groot, noch kleijn, hij past,
Dies raeckte hij in 't werckhuis vast.
anno 1627
krisvr
female
Viestit: 508
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Huwelijksaankondigingen

Viesti Kirjoittaja krisvr »

Volgens mij is de minimumtermijn drie tot zes weken, misschien eerder zes weken. Ik spreek over de 20e eeuw, jaren zeventig.
Voor de kerk gold (geldt?) maar een periode van drie weken (meedeling moest drie x gebeuren, telkens met een week tussen, maar men kon die aankondigingen wel afkopen). Enfin, dat zal je wel weten.

Ik heb wel al veel langere periodes gevonden, maar misschien was dat omdat de bruidegom ‘van ver’ kwam (maar er intussen niet meer woonde) en er dus enige tijd overheen ging om de nodige documenten te krijgen.

Succes!
Kris
krisvr
female
Viestit: 508
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Huwelijksaankondigingen

Viesti Kirjoittaja krisvr »

Huwelijk gevonden bij familysearch.org:

Zie https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSPR-L99K-L?i=53&cat=1479551
= image 54.

Vriendelijke groeten
Kris
verdonckw
verdonckw
Viestit: 300
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Huwelijksaankondigingen

Viesti Kirjoittaja verdonckw »

krisvr kirjoitti: 20 Helmikuu 2020, 11:59 Huwelijk gevonden bij familysearch.org:

Zie https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSPR-L99K-L?i=53&cat=1479551
= image 54.

Vriendelijke groeten
Kris
Schitterend Kris, dank u wel. :D Ik was nog steeds aan het zoeken in de huwelijksaankondigingen op arch.be.
Dit is Verdonck, die stoute gast,
Wiens kaekebeen elck een aen tast.
Op niemant, groot, noch kleijn, hij past,
Dies raeckte hij in 't werckhuis vast.
anno 1627
avanderharg
male
Viestit: 3
Wie kan mij helpen aan informatie over het huwelijk van Gaston Louis van Ophem, geboren 29 januari 1901, Huwelijk 20 mei 1925 te Antwerpen met Antonia Wilhelmina Hertogs.
Wie waren zijn vader en moeder? Ik kan niets over zijn familie vinden.
krisvr
female
Viestit: 508
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Myheritage geeft deze persoon met naam ouders en hun geb.
Niet alle gegevens zijn zichtbaar voor mij (wel voor iemand met een myheritage-account).

zie https://www.myheritage.nl/names/gaston_van%20ophem en/of bijlage

Vriendelijke groeten
Kris
VanOphem-geb1901.JPG
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “België”