Vastaa Viestiin

Doop gestel 1656

Als u moeite heeft met het ontcijferen van (een fragment) oud schrift of met het vertalen van teksten in het Latijn of gotisch Duits of andere talen, kunt u uw document online zetten en op dit forum een beroep doen op de gemeenschap om mee te lezen.
devoght
male
Viestit: 225

Doop gestel 1656

Viesti Kirjoittaja devoght »

Graag hulp bij het lezen van de bijgevoegde doopakte van Petrus Sleecx, Gestel 1656.
Baptisatus est Petrus
Michaelis Sleecx
Catharina Mage "temento"?
ad baptis... Anna
Ausstijnen matertera
5e 9bris supplete sunt
ceremonie presentib:
Petro Keersmaeckers
Margareta Sleecx
Is petrus bij zijn geboorte gedoopt door zijn tante? En is de "ceremonie" doop plechtigheid herhaald op 5 november?
link: https://nl.geneanet.org/forum/posting.php?mode=post&f=55260&sid=523a736fec8cbf3659436f0a1fd5b419
Alvast bedankt

Lucas
Liitteet
Sleeckx Petrus doop 1656.JPG
devoght
male
Viestit: 225

Re: Doop gestel 1656

Viesti Kirjoittaja devoght »

De link is fout, hierbij de juiste
tps://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/rabscan/eadid/BE-A0511_110245_109042_DUT/inventarisnr/I110245109042644/level/file/scan-index/4/foto/511_0001_039_00008_000_0_0005

Lucas
kvoet
male
Viestit: 3124

Re: Doop gestel 1656

Viesti Kirjoittaja kvoet »

Goedenavond,

Dit is de rechtstreekse link naar de akte:
https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/rabscan/eadid/BE-A0511_110245_109042_DUT/inventarisnr/I110245109042644/level/file/scan-index/42

Dit is de aangepaste / aangevulde tekst:
31 8bris
Baptisatus est Petrus
Michaelis Sleecx
Catharina Mage tenente
ad baptismum Anna
Austijnen matertera
5a 9bris suppletae sunt
ceremoniae presentib(us):
Petro Keersmaeckers
Margareta Sleecx


Vertaling:
31 oktober
Petrus, (zoon) van Michael Sleecx (en) Catharina Mage is gedoopt; hield hem ten doop: Anna Austijnen, tante aan moeders zijde. Op 5 november werden de ceremonieën vervolledigd in aanwezigheid van Petrus Keersmaeckers en Margareta Sleecx.

Ik heb geen idee waarom ze voor de doop van een kind ineens op 2 verschillende momenten overgeschakeld zijn in de registers, als het een nooddoop was dan werd dat anders aangekondigd. Ook bij de vorige doop waren er 2 tijdstippen: 24 en 28 oktober. Was de pastoor misschien tijdelijk onbeschikbaar, bv. op reis of ziek? Er staat hiervoor geen verklaring bij. En op de volgende pagina gebeurt alles blijkbaar weer in één keer...

Mvg
Kris
devoght
male
Viestit: 225

Re: Doop gestel 1656

Viesti Kirjoittaja devoght »

Kris,
bedankt voor de hulp
Lucas
devoght
male
Viestit: 225

Re: Doop gestel 1656

Viesti Kirjoittaja devoght »

Kris,
Hoe kom jij aan die directe link?
Als ik via Parochieregisters-provincie Antwerpen-Gestel-doopakten-doopakten 1611-1704- beeld 42, ga dan krijg ik in de bovenste lijn een link die tot aan “scan-index” hetzelfde is, daarna echter in plaats van 42 de rest zoals in de code die ik meegaf.
Wat doe ik fout? Hoe moet het dan?

Groeten,
Lucas
armandakkermans
armandakkermans
Viestit: 741
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Doop gestel 1656

Viesti Kirjoittaja armandakkermans »

In de link blijft het nummer voor "foto" het eerste dat u kreeg bij het starten in het register. Om de juiste link te delen moet u dat nummer met de hand aanpassen naar de gewenste pagina, hier dus 42.
devoght
male
Viestit: 225

Re: Doop gestel 1656

Viesti Kirjoittaja devoght »

Ok, bedankt.

Lucas
kvoet
male
Viestit: 3124

Re: Doop gestel 1656

Viesti Kirjoittaja kvoet »

devoght kirjoitti: 16 Maaliskuu 2020, 12:05 Kris,
Hoe kom jij aan die directe link?
Als ik via Parochieregisters-provincie Antwerpen-Gestel-doopakten-doopakten 1611-1704- beeld 42, ga dan krijg ik in de bovenste lijn een link die tot aan “scan-index” hetzelfde is, daarna echter in plaats van 42 de rest zoals in de code die ik meegaf.
Wat doe ik fout? Hoe moet het dan?

Groeten,
Lucas
Goedenavond,

Het is ongeveer zoals armandakkermans zei: je moet het manueel aanpassen. Eens je op het rijksarchief nl. in een beeldenverzameling zit, dan verandert het beeldnummer in het adres (bovenaan in de browser) niet meer. Dus je moet dan - om een link te verkrijgen die rechtstreeks naar een bepaald beeldnummer gaat - het adres van bovenaan in de browser kopiëren, alles na "scan-index/" schrappen en dan daarachter het nummer van het beeld dat je wenst te openen toevoegen.
In dit geval was dat beeld 42, waardoor de link eindigt op "scan-index/42".

Mvg
Kris
dclaessens
dclaessens
Viestit: 490
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Doop gestel 1656

Viesti Kirjoittaja dclaessens »

kvoet kirjoitti: 16 Maaliskuu 2020, 19:39 Goedenavond,

Het is ongeveer zoals armandakkermans zei: je moet het manueel aanpassen. Eens je op het rijksarchief nl. in een beeldenverzameling zit, dan verandert het beeldnummer in het adres (bovenaan in de browser) niet meer. Dus je moet dan - om een link te verkrijgen die rechtstreeks naar een bepaald beeldnummer gaat - het adres van bovenaan in de browser kopiëren, alles na "scan-index/" schrappen en dan daarachter het nummer van het beeld dat je wenst te openen toevoegen.
In dit geval was dat beeld 42, waardoor de link eindigt op "scan-index/42".

Mvg
Kris
Dag Kris,
Het kan nog iets simpeler (volgens mij toch, er hoeft niets ingetoetst te worden)
-In de knoppenlijst onderaan bevatten alle nummerknoppen absolute links naar het scannummer in kwestie, behalve voor de huidige getoonde scan.
-Wanneer je op een knop rechts-klikt kan je kiezen voor "copy link address" en de link hier pasten.
-Wanneer de bedoelde scan bvb. 88 is, dan volstaat het van even een andere scan aan te klikken- bvb. 89 - en van daaruit rechts te klikken op de knop 88 om de link te kopiëren.

mvg - Dirk
kvoet
male
Viestit: 3124

Re: Doop gestel 1656

Viesti Kirjoittaja kvoet »

Dag Dirk,

Inderdaad, dat lijkt ook te werken. Goed gevonden! ;) Alleen kan je dat dan niet doen vanop de pagina waar je op staat. Als je bv. op beeld 25 staat en je wil daarvan een link door te rechtsklikken op de knop, moet je eerst naar de pagina ervoor of erna (bv.) gaan en dan de knop van de bewuste pagina (25) rechts aanklikken en het linkadres kopiëren.

Mvg
Kris
dclaessens
dclaessens
Viestit: 490
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Doop gestel 1656

Viesti Kirjoittaja dclaessens »

Tsja, zolang arch.be de medaille "uniek archief zonder "download scan" functie" wensen te behouden, zullen we het daarmee moeten doen...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Paleografie, transcriptie en oude talen”