Vastaa Viestiin

BLOGSWERKING

Voor allerlei discussies. Kijk in de lijsten van dit forum, alsmede in de 'Geneapedia'.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2604
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

BLOGSWERKING

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

BLOGSWERKING, een kleine maand later...
1) Door de omschakeling naar 'moderatorcontrole' zijn de 'technische blogs' zowat 'doodgebloed'.  Het is inderdaad goed dat bepaalde (opbouwende) kritiek binnenskamers gebeurt en daar besproken wordt, maar nu stellen we vast dat 'verdwaalde' mensen soms een vraag stellen op een (verkeerd) blog en daar geen antwoord meer krijgen!  Vaste bloggers helpen die mensen soms vooruit... Beter zou zijn om vanuit GNN zelf (al was het met een 'automatieksken') onmiddellijk naar het 'technisch' forum te verwijzen! Er staat dan wel vermeld dat er 'geen vragen meer worden beantwoord door GNN op de blogs', maar zoveel verdwaalde schapen lopen daar nu ook weer niet rond; veel 'overuren' vraagt zulks niet...
2) De 'historische blogs' door Odette gelanceerd zouden eens extra in de kijker moeten gezet worden.  Die zijn ten lange laatste ook goed voor het kwaliteitslabel van onze stambomen en voor GNN zelf! Meer deelnemers op blog & fora kunnen we alleen maar toejuichen!
- Met opzet deze week twee ondergesneeuwde blogs (1 voor NL en 1 voor VL) terug in de kijker gezet door nog een aanvullend tekstje te plaatsen...
Concreet voorbeeld : als belangrijke genealogische contactdagen of lezingen na een week zijn 'ondergesneeuwd' verliest het deels zijn effect een week voor die evenementen; niet wanneer mensen nog eens een last minute herinnering ontvangen! 
Concreet voorstel : laat die genealogische evenementen op een apart vakje op de blogs staan tot aan de vooravond van die bijeenkomsten!  En... tussen haakjes : al veel beter dan die onnodige 'leuke vrienden' Facebookfoto's in de rechterblok; sommigen die niet eens GNN-lid of -gast zijn, maken daar zelfs misbruik van, bvb wekenlang stond daar die Palestijnse vlag met opschrift en als tegenactie kwam daar dan die Joodse Menorà (=veelarmige kandelaar); jarenlang in 'het Heilig Land' (=neutrale term) gewoond en beide volkeren liggen me even na aan  het hart... ze zijn als 'mijn familie'... maar 'politiek gedoe' hoort op GNN niet thuis; geen mens mag gekwetst worden! Zelfs vernomen van GNN dat zij daar... geen controle over hebben... what next?!? Weg met die 'leuke vrienden' foto's zou ik zeggen en plaats daar de genealogische evenementen! Een win-win operatie voor iedereen!

3) Door het feit dat er bij GNN twee publieke mogelijkheden voor virtuele contacten bestaan (forum en blog), stellen we regelmatig 'GESTOORDE COMMUNICATIE' vast : de ene die van de andere niet weet, tweemaal over hetzelfde praten, onbeantwoorde vragen, enz.  Beter één kanaal tot reageren, bij voorkeur op de fora, maar dat met een aparte werkbalk voor de reacties & debatten die vanuit het blog komen.  Voor mijn part ook met moderator als daar maar wat regelmatiger wordt doorgestuurd (meer dan eenmaal daags!), zodat kort op de bal kan worden gereageerd.  In de weekend worden geen tekstjes geplaatst op de blogs, maar juist dan hebben sommige mensen wat extra tijd. 

Warme herfstgroetjes aan iedereen, Greta

PS-19.03.2016 - Aanverwant & recenter forumdebat :
http://nl.geneanet.org/forum/?topic=516685.0  (enkel blz.1)

fluffy82
male
Viestit: 274
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : BLOGSWERKING

Viesti Kirjoittaja fluffy82 »

Ik vind het persoonlijk nogal verwarrend om én een blog met een commentaarsectie, én een forum te hebben. Zo gaan er veel interessante informatie en interessante discussies verloren - zowel voor zij die eerder het forum lezen als voor zij die de blog op de voet volgen.

Om eerlijk te zijn, kom ik maar zelden op de blog en als ik er ben is het veelal per toeval (door het klikken op een link of zo). Gewoon om het artikel te lezen als het interessant is. Ik heb niet direct de neiging, en vele mensen met mij veronderstel ik, om een artikel een tweede of en derde of een vierde keer te openen om te kijken of er nieuwe berichten zijn, terwijl via het overzicht ik wel snel elke dag de nieuwe berichten op het forum kan zien.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10960

Re : BLOGSWERKING

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Ik heb al eerder aangegeven dat het wellicht handiger is om discussies naar aanleiding van geplaatste blogs gewoon op het forum te voeren. In een reactie op een blog kan vrij eenvoudig een linkje worden geplaatst naar het betreffende forumonderwerp. Zo blijven reacties voor iedereen leesbaar en vooral zichtbaar.

Ik neem ook eigenlijk aan dat het reactieveld bij de blogs meer bedoeld is voor het aangeven van extra info over of correcties op de inhoud van het onderwerp van de blog.
Meestal klik is op de eerste de beste blog die ik zie. Links staat dan een lijstje van de laatste reacties op alle blogs en zo kan ik vrij eenvoudig zien of ik nog ergens op een blog is gereageerd. Maar toch, niet echt handig.

Dus verplaats historische verhandelingen en discussies gewoon naar het forum. Daar lezen wellicht meer mensen mee en zullen er meer mensen reageren.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2604
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : BLOGSWERKING

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

BLOGS-en FORUMWERKING, 2 maand later...

Om niet in herhaling te vallen verwijs ik op de eerste plaats naar mijn tekstje van 17.10.2024  in dit debat.
Toch nog eens "vriendelijk doch dringend verzoeken" (zoals dat vroeger zo netjes werd gezegd), om SAMEN (GNN-staf en -leden) met HART & ZIEL aan deze twee prachtige kanalen voor 'genealogen' te werken, er onze schouders onder te zetten.  Een WIN-WIN-operatie voor ons allemaal!
Akkoord voor de meesten onder ons is genealogie geen 'hoofdberoep' : we zijn ouders, grootouders, tuiniers, sporters en hebben nog andere zorgen, prioriteiten, idealen, hobbies en vrijetijdsbestedingen; een minderheid werkt zelfs nog buitenhuis 'voor de kost'. 
Maar dat alles belet ons niet om MET GEDREVENHEID, MET LIEFDE, MET PASSIE of hoe je het ook noemen wil, met genealogie bezig te zijn! 
Daarom nog volgende opmerkingen :

1) Vooral het GNN-BLOG DRAAIT VIERKANT nu!
Met dat modereren kan niet meer vlot gecommuniceerd worden tussen de leden...
Wie bvb op een donderdag een berichtje plaatst, kan ten vroegste op maandagmorgen een reactie ontvangen, want in de weekend is men 'niet thuis' bij GNN.  Ook al meegemaakt dat er daardoor 'naast elkaar' wordt gepraat; de ene weet niet van de andere.  Heb het zo al enkele keren opgegeven en dan met de persoon in kwestie via persoonlijke mail verder gedebateerd.  Jammer! Dat kan toch niet de bedoeling zijn! (Soms wel natuurlijk als er te veel wordt uitgeweid).
VRAAG : zoveel extra 'werk' is dat toch niet om eens regelmatiger berichtjes te plaatsen, zelfs tijdens 't weekend, wanneer sommige mensen wat extra tijd hebben voor GNN.

2) Met het modereren van de BLOGS kwam ook de melding : VRAGEN WORDEN NIET BEANTWOORD... OK, maar wees dan consekwent en plaats dan dit soort berichtjes niet meer en verwijs 'verdwaalde' mensen de weg naar het forum; soms doen GNN-leden dat of beantwoorden dan maar zelf vragen.  Zo werden enkele pertinente vragen over de actie Geneagraves en over de nieuwe GNN-website geplaatst maar... niet beantwoord!?!...  Vanmorgen werd zowaar een berichtje op een verkeerde & oude blog geplaatst!?! Heeft geen enkele zin! Verder zie ik dat men op GNN-blog Frankrijk wel reageert vanuit de GNN-staf; korte antwoordjes, maar die wel volstaan.  Ook hier weer niet zo veel extra werk.

3) Onderwerpen op het blog voor Vlaanderen blijven nog altijd in de minderheid... maar, ook Vlaamse GNN-leden kunnen aanbevelingen doen om een blog te lanceren (deed ik al tweemaal).  Doen, zou ik zeggen!

4) Ook op het FORUM blijven sommige vragen onbeantwoord... Sommige GNN-leden zetten zich in en doen het fantastisch (B, W, P, B, de wet op de 'privacy' verbiedt me jullie namen voluit te zetten  :-) maar voor jullie 4 en nog enkele anderen : "Dat verdient een bloemetje!"  Bedankt!

5) Aan iedereen zou ik voorstellen om de titel van een nieuw debat kort & krachtig te formuleren; zo wordt je vraag / het topic nadien makkelijk teruggevonden en is er meer kans op interessante info & debat, bvb  niet 'Oude beroepen', maar bvb 'Lakenhandel' als blikvanger.

Soms 'hard', maar wel 'van harte', collega Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2604
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : BLOGSWERKING

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

Aan Odette,
Verwijzend naar de tussenkomst van collega Wim Deckers op zijn nieuw geopende discussie van vandaag, wil ik ook langs deze weg toch nog eens vermelden dat allerlei aangekondigde EVENEMENTEN via de GNN-blogs best :
- ongeveer 2 weken op voorhand worden gelanceerd, "niet te vroeg & niet te laat", zodat geïnteresseerden dat nog in hun planning kunnen stoppen;
- ook zou het goed zijn om deze evenementen (voordrachten, cursussen, enz.) tot op de vooravond in een apart voorzien vakje te laten staan, want er is veel kans dat deze aankondigingen voortijdig onderbesneeuwd raken en... de meeste mensen raadplegen niet dagelijks de blogs.

En, nog eens, die foto's van Facebook vind ik persoonlijk overbodig... een paar keer werd daar zelfs misbruik van gemaakt... politieke statements horen niet thuis op GNN, want GNN is er voor iedereen.  Overigens nogal wat 60-plussers (toch in Vlaanderen) 'zitten' gewoon niet op Facebook...
dus, soms 3 MAAL COMMUNICATIESTOORNIS :
- tussen blogs & forum (op te lossen door blog-commentaar automatisch op een aparte forumbalk te laten verschijnen; heb er wel geen benul van of dat technisch mogelijk is;
- tussen blogs & Facebook. Ik weet als niet Facebooker niet wat daar gezegd wordt en dat is jammer, tenzij het van die nietzeggende "vind Ik leuk" berichtjes zijn.
- tussen de oude en nieuwe GNN-website.  Ik gebruik nog de oude GNN-website en daar waren de aankondigingen wel op tijd.

Aangezien COMMUNICATIE tussen GNN-leden (actief, maar nog veel meer passief!) tot de core-business van GNN behoort, zou het voor allen een WIN-WIN-OPERATIE zijn om er alles aan te doen dat die communicatie OPTIMAAL verloopt! Ik besef wel dat het hier om een manier van werken gaat die ook in alle andere landen wordt gevolgd, maar misschien toch eens voorleggen aan het 'moederland', GNN-Frankrijk.
mvg, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2604
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : BLOGSWERKING

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

Hier nog eens met enkele 'oude vragen' op een 'oud forumdebat'...
1) Op de blogs worden nu systematisch de TECHNISCHE ASPECTEN hapjesklaar en week na week belicht, wat heel positief is. 
Ook de CULTUUR-HISTORISCHE onderwerpen zijn waardevol, maaaaaaaaaar bijna volledig gericht op Nederland. Kan daar ook niet wat meer VLAAMSE INBRENG zijn?!?
Een vraag aan 'GNN' zelf, maaaaaaaar ook aan iedere  Geneanetter en Geneanetster.

Via je openingsblad naar : onderzoek / blog / nieuws insturen
of direct, via :  http://nl.geneanet.org/post_entry/

2) Een half jaar geleden kwam er MODERATIE op de GNN-blogs...
Niets mis mee op zich natuurlijk, maaaaaaaaar zo gaat een belangrijk aspect van het 'bloggen' verloren, nl. kort op de bal spelen & in dialoog gaan met elkaar. 
Zo zouden we ook sneller mensen kunnen beantwoorden die daar vragen stellen (wat eigenlijk op het forum thuishoort).
Kan 'Frankrijk' aangesproken worden om die moderatie op te heffen?

Dit alles neergetikt want een win-winoperatie voor ons allemaal, mvg, Greta

fluffy82
male
Viestit: 274
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : BLOGSWERKING

Viesti Kirjoittaja fluffy82 »

greetjepittery kirjoitti: 05 Toukokuu 2015, 07:52 Niets mis mee op zich natuurlijk, maaaaaaaaar zo gaat een belangrijk aspect van het 'bloggen' verloren, nl. kort op de bal spelen & in dialoog gaan met elkaar. 
Zo zouden we ook sneller mensen kunnen beantwoorden die daar vragen stellen (wat eigenlijk op het forum thuishoort).
Kan 'Frankrijk' aangesproken worden om die moderatie op te heffen?
Ik denk niet dat het de taak is van een moderator om dialoog en discussie tegen te gaan. Wel om er voor te zorgen dat de discussies beleefd en "binnen de lijntjes" blijven. Je haalt trouwens "blog" en "forum" door elkaar. Een blog heeft niet tot doel om in dialoog te gaan, een blog is louter informatief. Een forum daarentegen is een plek waar het aspect vraag-en-antwoord thuis hoort. Het heeft geen zin om een vraag-en-antwoord locatie te creëren op 2 verschillende plekken.

Uiteraard moet je onder een blog artikel ook een commentaar kunnen laten ivm het desbetreffende artikel, maar dan is het de taak van de moderator om dat commentaar te laten staan als het iets is als "oh, tof artikel!", of om de mensen door te verwijzen naar het forum als het een echte vraag is. Dat is, na de inhoudelijke controle op fatsoen, de belangrijkste taak van een moderator.

Trouwens, zoals je zelf ook aangeeft, ik kom bijna nooit op de blog omdat die veel te Nederlands is. Ik kom wel bijna dagelijks op het forum  8)

Groetjes,
Tom
mon1
mon1
Viestit: 2840

Re : BLOGSWERKING

Viesti Kirjoittaja mon1 »

greetjepittery kirjoitti: 05 Toukokuu 2015, 07:52 Hier nog eens met enkele 'oude vragen' op een 'oud forumdebat'...
1) Op de blogs worden nu systematisch de TECHNISCHE ASPECTEN hapjesklaar en week na week belicht, wat heel positief is. 
Ook de CULTUUR-HISTORISCHE onderwerpen zijn waardevol, maaaaaaaaaar bijna volledig gericht op Nederland. Kan daar ook niet wat meer VLAAMSE INBRENG zijn?!?
Een vraag aan 'GNN' zelf, maaaaaaaar ook aan iedere  Geneanetter en Geneanetster.

Via je openingsblad naar : onderzoek / blog / nieuws insturen
of direct, via :  http://nl.geneanet.org/post_entry/

2) Een half jaar geleden kwam er MODERATIE op de GNN-blogs...
Niets mis mee op zich natuurlijk, maaaaaaaaar zo gaat een belangrijk aspect van het 'bloggen' verloren, nl. kort op de bal spelen & in dialoog gaan met elkaar. 
Zo zouden we ook sneller mensen kunnen beantwoorden die daar vragen stellen (wat eigenlijk op het forum thuishoort).
Kan 'Frankrijk' aangesproken worden om die moderatie op te heffen?

Dit alles neergetikt want een win-winoperatie voor ons allemaal, mvg, Greta
Dag,

Lovenswaardig, dat steeds weer "aanzetten" tot meer publicaties uit Vlaanderen.
Maaaaaar...dat hangt ook van de gebruikers af en indien daar geen "vraag" is om publicatie kun je dat moeilijk blijven "forceren" of afdwingen.
Geneanet plaatst volgens mij hetgeen aangeboden wordt ; indien er geen aanbod is kan men moeilijk artikels uit de duim zuigen...

Verder meen ik toch te weten dat er wel degelijk "moderatie" is op het Franse blog.
Die bij ons is er juist gekomen om overal op de blogs dezelfde procedure te verkrijgen, wat sommigen er ook mogen over denken.
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2604
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : BLOGSWERKING

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

@ Tom - Gelijk heb je : er is een essentiëel verschil tussen blog (informatief) en forum (debat),
maar dat is zo in THEORIE en de lijn tussen die twee is NIET ZO PRECIES te trekken...
Sommige mensen komen bvb enkel op het blog en blijven daar zelfs vragen stellen, ondanks door GNN wordt aangegeven dat zoiets op 't forum thuishoort. 
Zelf een aantal keren op GNN-blog doorverwezen naar 't forum of een link gelegd naar 't forum, maar sommigen zetten zelfs die stap niet.
Tom, je zeg dat GNN-blog "te Hollands" is - Tof al die interessante info voor NL, maar ook bij ons gebeurt er heel wat interessant voor genealogen, die hun stamboom verder willen 'kleuren'. 
Gewoon eens de lokale afdelingen van Familiekunde Vlaanderen contacteren bvb...
Samen kunnen we daar POSITIEF aan verder bouwen.
Een modelvoorbeeldje (met ook een link naar 't forum, onder 'Oude kranten') en tevens wat 'sluikreclame'  ;-)
http://www.geneanet.org/actueel/index.php/post/2015/04/De-Koninklijke-Bibliotheek-van-Belgi%C3%AB-zet-meer-dan-1%2C2-miljoen-pagina-s-uit-historische-kranten-online..html
mvg, Greta
fluffy82
male
Viestit: 274
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : BLOGSWERKING

Viesti Kirjoittaja fluffy82 »

greetjepittery kirjoitti: 05 Toukokuu 2015, 10:21 Gewoon eens de lokale afdelingen van Familiekunde Vlaanderen contacteren bvb...
Samen kunnen we daar POSITIEF aan verder bouwen.
Uiteraard valt er heel wat te beleven in Vlaanderen op genealogisch vlak. Ik vind het alleen jammer dat er zo weinig aandacht aan geschonken wordt op geneanet. Met uitzondering van enkele internationale gebeurtenissen (dat van de online kranten stond zelfs in de Engelse kranten). De "kleinere" of "lokalere" berichtgeving wordt overgeslagen. Er zijn natuurlijk andere plekken waar je die kan terugvinden, maar alles op één plaats zou toch wel handig zijn.

Misschien kunnen de webmasters van de lokale verenigingen en die van geneanet elkaar contacteren en wat nauwer samenwerken?
mon1
mon1
Viestit: 2840

Re : BLOGSWERKING

Viesti Kirjoittaja mon1 »

Re-

Gewoon objectief bekeken zijn er ongeveer dubbel zoveel Nederlanders dan Vlamingen.
Dan is het ook normaal dat er meer blogs gepubliceerd worden richting Nederland.
Verder is de situatie zo dat in Vlaanderen in elk dorp of gemeente er minstens een "kring" is die zich met heemkunde en/of genealogie bezighoudt.
Gewoon op Google intikken en je krijgt al die verenigingen en hun toekomstige activiteiten.
't Is dat die verenigingen het misschien niet nuttig vinden om op het Geneanet-blog te publiceren.

Voor de rest is, denk ik, iedereen vrij om cultuur-historische teksten te publiceren hetzij op het blog hetzij op het forum.
Wanneer er dan daarop weinig respons komt wil dat nog niet zeggen dat niemand dat leest...

Wat betreft het stellen van vragen op het blog...
Er staat duidelijk aangeduid dat vragen daar niet thuis horen.
Tja, wat doe je dan...
Ofwel laat de blog-moderator ze niet door ofwel worden ze door diezelfde moderator dan ook beantwoord ; zo niet is dubbelzinnigheid troef.
Reactie en discussie op het blog is niet verboden, volgens mij.
Ik herinner mij zeer interessante discussies, bijvoorbeeld over "Genealogie en Privacy" ; waarom zou dat nu niet meer mogelijk zijn ?
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
fluffy82
male
Viestit: 274
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : BLOGSWERKING

Viesti Kirjoittaja fluffy82 »

mon1 kirjoitti: 05 Toukokuu 2015, 12:08 Re-

Gewoon objectief bekeken zijn er ongeveer dubbel zoveel Nederlanders dan Vlamingen.
Dan is het ook normaal dat er meer blogs gepubliceerd worden richting Nederland.
Verder is de situatie zo dat in Vlaanderen in elk dorp of gemeente er minstens een "kring" is die zich met heemkunde en/of genealogie bezighoudt.
Gewoon op Google intikken en je krijgt al die verenigingen en hun toekomstige activiteiten.
't Is dat die verenigingen het misschien niet nuttig vinden om op het Geneanet-blog te publiceren.

Voor de rest is, denk ik, iedereen vrij om cultuur-historische teksten te publiceren hetzij op het blog hetzij op het forum.
Wanneer er dan daarop weinig respons komt wil dat nog niet zeggen dat niemand dat leest...

Wat betreft het stellen van vragen op het blog...
Er staat duidelijk aangeduid dat vragen daar niet thuis horen.
Tja, wat doe je dan...
Ofwel laat de blog-moderator ze niet door ofwel worden ze door diezelfde moderator dan ook beantwoord ; zo niet is dubbelzinnigheid troef.
Reactie en discussie op het blog is niet verboden, volgens mij.
Ik herinner mij zeer interessante discussies, bijvoorbeeld over "Genealogie en Privacy" ; waarom zou dat nu niet meer mogelijk zijn ?
Ik denk ook dat er een soort "minderwaardigheidscomplex" leeft bij de Vlamingen - of een "meerderwaardigheidscomplex bij de Nederlanders.
Ik herinner me een artikel ivm Wikipedia. Iedereen kent Wikipedia: een online encyclopedie waar iedereen artikels kan aan toevoegen of wijzigen. De moderatoren van de nederlandstalige Wikipedia zijn bijna uitsluitend Nederlanders. Bijgevolg worden veel artikels over bepaalde onderwerpen geweigerd wegens "te Vlaams", of wordt de situatie in België/Vlaanderen overgeslagen of sterk ingekort, terwijl dezelfde situatie in Nederland uitvoerig beschreven wordt. Dit ligt niet aan het gebrek aan auteurs of het gebrek aan interesse, maar puur aan het feit dat het Nederlanders zijn die beslissen wat er al dan niet op Wikipedia komt, en omdat zij bepaalde "Vlaamse" aangelegenheden of zelfs personen "niet interessant genoeg" vinden om te publiceren.

Soms heb ik het gevoel dat bij geneanet - in veel mindere mate uiteraard - hetzelfde gebeurt: de personen die de blogs schrijven en publiceren, zijn waarschijnlijk grotendeels Nederlanders, die zich minder interesseren in wat er in Vlaanderen gebeurt. Dat is normaal, ik interesseer me ook minder aan wat er in Nederland gebeurt. Maar het zou wel leuk zijn om wat meer evenwicht te vinden.


Reactie op een blog is zeker niet verboden, in tegendeel! Ik moedig het aan!
Maar een echte dicussie zie ik persoonlijk liever terug op een forum, waar iedereen het onderwerp gemakkelijk kan terugvinden en meevolgen. Puur met het oog op een betere verspreiding en archivering van onderwerpen.

De twee kunnen samen bestaan: in de blog kan een link gezet worden naar het forum en omgekeerd. Nu missen de discussies op de blog heel wat lezers omdat ze gewoon niet zichtbaar zijn.


Groetjes,
Tom


PS veel heeft ook met perceptie te maken... ik klaag over het "te veel" aan Nederlandse en "te weinig" aan Belgische onderwerpen op de blog, maar als ik richting de blogpagina ga, zie ik dat er 4 artikels gericht zijn aan Vlamingen, 5 aan Nederlanders en 6 eerder algemeen (over geneanet en andere programma's). Het is dus +/- 50/50 verdeeld...
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2604
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : BLOGSWERKING

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

Ja, daar zeg je me wat, Tom...
We gaan er 'geen politiek van maken' ;-) en met alle sympathie voor onze Noorderburen, maar soms moet ook eens een kat 'een kat' genoemd worden... Dat 'minderwaardigheidsgevoel' gaat terug tot een brok algemene geschiedenis van ons aller Lage Landen...  Boeiend wanneer je in je stamboom (moeizaam) verder kunt graven, tot in de 16de eeuw en (soms) vroeger... In mijn eigen boom zie ik takken die in de 16de eeuw worden gescheiden door die fameuze Spaanse overheersing : de ene broer trekt naar NL en maakt carrière, de andere blijft achter in Vlaanderen, wordt zijn goederen verbeurd verklaard of zijn huis afgebrand en veramd...  De 'braindraining' die we vorig eeuw kenden naar 'Amerika', kenden we toen van Vlaanderen naar NL. Maar ondertussen zijn we wel 5 eeuwen verder ;-)
PRAKTISCH en aan iedereen zou ik zeggen : contacteer je eigen lokale heemkundige verenigingen eens of je VVF (Familiekunde Vlaanderen).  Zelf al eens gedaan en... ik kreeg prompt een bedankmailtje van die afdeling.  mvg, Greta
Nog een PSje aan Tom : alhoewel er meer NL-sprekenden in NL wonen dan in Vlaanderen is het evenwicht NL / VL op GNN-blog niet evenwichtig als je het op de lange termijn volgt.

PS-7 mei - Eigenlijk is de situatie nog oneindig gecompliceerder...
Niet alleen zijn we een 2-talig land (= zowel verrijking als vertraging bij allerlei besluitvormingen), maar ook was daar de generaties lange overheersing van de Franstalige 'upperclass' (in leger, politiek, onderwijs) die ons dat MINDERWAARDIGHEIDSGEVOEL bezorgde...   Zo werden soldaten (tot in de oorlogen) 'gecommandeerd' in het Frans en hebben mijn eigen ouders nog Franstalig onderwijs moeten volgen (mijn vader op 't unief  rond 1920 en mijn moeder in 't middelbaar rond 1940)!  Zelfs onze spreektaal was doorspekt met Franse (soldaten)woorden : arriveren, marcheren, salueren (en niet het 'Hollandse' aankomen, stappen, begroeten)...  De uitdrukking van weleer "Arm Vlaanderen" kwam niet uit de lucht gevallen...
mon1
mon1
Viestit: 2840

Re : BLOGSWERKING

Viesti Kirjoittaja mon1 »

mon1 kirjoitti: 05 Toukokuu 2015, 12:08 Re-
Wat betreft het stellen van vragen op het blog...
Er staat duidelijk aangeduid dat vragen daar niet thuis horen.
Tja, wat doe je dan...
Ofwel laat de blog-moderator ze niet door ofwel worden ze door diezelfde moderator dan ook beantwoord ; zo niet is dubbelzinnigheid troef.
Reactie en discussie op het blog is niet verboden, volgens mij.
Ik herinner mij zeer interessante discussies, bijvoorbeeld over "Genealogie en Privacy" ; waarom zou dat nu niet meer mogelijk zijn ?
Re-
Sorry !
Ik moet mezelf terecht wijzen want blijkbaar werd ooit een tekst aangepast...
Nu staat er klaar en duidelijk :
Commentaren worden beperkt toegelaten. Voor vragen en discussies kunt u terecht op onze forums. Dank voor uw begrip.
Hierbij is, wat mij betreft, de zaak duidelijk.
Deze zin is niet bijster aanmoedigend om...te "bloggen" op Geneanet  :(
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Genealogisch Praatcafé”