Vastaa Viestiin

Wensenlijst Geneanet gebruikers

Niet voor technische vragen en vragen over de werking van het programma.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2602
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : cartografie

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

Hier zijn we nog eens, Kris
Veel nieuws kunnen wij je niet meer melden, wel nog eens alle 'feiten' op een rijtje :
1) Je hebt een plaatsnamenlijst van GNN en je hebt de officiële actuele plaatsnamenlijst :
- deze van GNN vind je zo door op voorhand te proberen of die kleinere dorpjes & wijken er al dan niet bijstaan.  Steek bvb ook eens je licht op bij GNN-collega's waarmee je rootsdorpen deelt en zie hoe zij het aanpakken.
- Officiële lijsten zijn beschikbaar op de officiële websites via Google of zelfs heel degelijke via wikipedia.
2) Overloop zeker nog eens een aantal reacties van collega's (zelf had ik het uitvoerig over 'mijn kleine dorpjes') op de forumdebatten :
"NIET HERKENDE PLAATSEN IN CARTOGRAFIE" via  http://nl.geneanet.org/forum/?topic=504311.0
en "CARTOGRAFIE" via http://nl.geneanet.org/forum/?topic=502092.0
3) Cartografie verwijderen? Tot nadere berichtgeving kan dat niet, tenzij je... heel drastisch tewerk wil gaan en... geen plaatsnamen op je GNN-account vermeldt, maar dat kan toch de bedoeling niet zijn, dacht ik?
Ik van mijn kant ben uitverteld maar via deze debatten vind je zeker een geknipte werkwijze.  mvg, Greta

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10956
Je kunt je cartografie, zoals ik al eerder meldde, gewoon verbergen  8) .
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10956
Zo'n cartografie lijkt een mooi ding, maar er zitten naar mijn persoonlijke mening te veel hiaten in. Als ik kik wat er nu eigenlijk op de kaart verschijnt aan gebeurtenissen, dan zegt dat eigenlijk weinig, want alle gebeurtenissen staan feitelijk door elkaar. Als ik nu zou kunnen bepalen dat ik alleen de geboortes of dopen op een kaart zou willen hebben, dan heb ik nog een beetje een idee dat ik iets heb. maar nu staat er van alles door elkaar en het is feitelijk niet te zien om wie het gaat. Wat zegt zoiets dan nog. Zo heb ik verscheidene personen die in de ene plaats woonden, geboren werden en stierven, maar elders huwden. Dan staat er in een keer een huwelijk in een, voor beide echtelieden zelfs, vreemde plaats, maar dat is verder niet zichtbaar.

Geef me de mogelijkheid om met gekleurde periodeprikkers slechts de geboorten en dopen weer te geven. Dan heb je aan de hand van de kleur van de prikkers nog enigszins een idee van hoe een familie in de loop der tijd gemigreerd is. Dat zegt meer dan wat er nu zichtbaar is. Waar iemand huwde is totaal niet relevant en waar iemand stierf kan louter toeval zijn.

Indien ik prikkers zou kunnen plaatsen op de kaart van West Vlaanderen en West Noord Brabant en ik die prikkers van donker naar licht in de tijd kan aanpassen, dan zou ik op zo'n kaartje kunnen zien dat de eerste smid zijn kinderen te Loenhout kreeg, dat er later een zoon naar Wuustwezel trok, om vervolgens een generatie later weer te smeden in Loenhout en dat er via de smederij in  Etten Leur later de familie uitwaaide naar het Noorden. Pas dan heeft een cartografie zin.

Nu ik zo eens zit te schrijven denk ik : ik ga een kaartje in Paint proppen en daar gekleurde prikkers in prikken en maak mijn eigen cartografie volgens mijn eigen wensen  8) .


krisvr
female
Viestit: 508
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : Wensenlijst Geneanet gebruikers

Viesti Kirjoittaja krisvr »

Aan Wim
Die tip had ik onmiddellijk toegepast!  :)

Dat was al zeker een stap in de goeie richting. Bedankt!

Maar in dit forum mocht ik toch iets wensen, niet?

Kris

PS  (aan de andere lezers) Ondertussen gemerkt dat de rangschikking van de bijdragen verschilt naargelang van de manier waarop je naar het forum gaat. Mijn excuses dus voor mijn opmerking. (Een reactie is niet nodig.)
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2602
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : cartografie

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

Bij het overlezen van die cartografiewens zit ik toch te bedenken hoe vreselijk verwend we met z'n allen zijn.  Ik behoor bvb nog tot de laatste generaties die hun thesis met duizenden gegevens met behulp van fichebakken in mekaar moest steken.  En, de kozijn van mijn opa kon in de jaren 1960 met veel moeite een eerste stamlijn met 8 voorvaders opsporen...
Zelf vind ik de 'cartografie' fantastisch en ben er heel blij mee!

Al wat we meer in detail willen weten :

- kunnen we ZELF schrijven in een FAMILIEKRONIEK.  Met zijn vele generaties smeden gaf Wim daar in vogelvlucht al een idee van.  Ook ik zie de GROTE LIJNEN in mijn stamboom.  Ter illustratie :  mijn maternele voorouders vormden geen uitzondering op de toenmalige migratiestroom van het noorden van Oost-Vlaanderen naar het Noorden van West-Vlaanderen, naar de ontgonnen rijke Poldergronden.  Of, mijn stedelingen uit Eeklo en Tielt trokken naar Nederland (werden Protestant) en vooral naar de Poldergronden; zeker het rijke lakenstadje Eeklo verviel in armoede met migratie tot gevolg. Of, de jongste zonen van ambachtsmannen (kuipers, brouwers, smeden) moesten wel hun geluk elders zoeken.

- kunnen we wat Wim hierboven heeft uitbedacht uitproberen : die goeie ouwe landkaart aan de muur met gekleurde spelden of... wie weet wat expert Wim nog uit zijn mouw schudt (zie ook onder GNN-forum, bij computerprogramma's!).
Zojuist nog even mijn plaatsnamenlijst overlopen en ik vind ze prima, want :
- de collega's en ikzelf kunnen alle plaatsten terugvinden en
- de cartografie (het kaartje) toont mij visueel van waar ik kom (en... dat die kleine dorpjes en gehuchten van weleer in de fusiegemeente zijn opgenomen, verandert daar weinig aan, want ze liggen toch maar 'op een boogscheut' van deze plaatsen, bvb Heille bij Sluis, Bellem bij Aalter).
Groetjes en tot we mekaar nog eens 'tegenkomen' op een andere forumdebat, Greta

PS - Van wensen gesproken... Ik heb er ook (bvb familiekroniek, stamboomdiagrammen op folioformaat), maar... we zijn met duizenden, waarvan GNN-NL-talig slechts een kleinere groep vormt.  Prioriteit is natuurlijk altijd waar meest vraag naar is, wat meest wordt gebruikt.
krisvr
female
Viestit: 508
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : Wensenlijst Geneanet gebruikers

Viesti Kirjoittaja krisvr »

Beste

Mijn vraag ivm plaatsnamenlijst is wat uitgebreid door een forumlid. Zover ging mijn vraag niet.
Mijn excuses bij GNN.

Kris
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10956
Ach, iedereen kan wel uit zijn mouw schudden en dan precies zo als hij/zij dat wil.

Net even de geboorten van 5 generaties op de kaart gezet :

Kuva

Uiteraard kun men dat doen op elke wijze die men wenst. Meer generaties toevoegen of de verschillende generaties een ander vormpje geven zodat men met de kleur een periode kan aangeven. Bedenk maar wat... bovenstaande in nog geen 10 minuten in elkaar geflanst met slechts Paint als hulpmiddel.
krisvr
female
Viestit: 508
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : Wensenlijst Geneanet gebruikers

Viesti Kirjoittaja krisvr »

Mooi!

Kris
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2602
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : cartografie

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

Fantastisch Wim!
En aan Kris : je hoeft nooit 'sorry' te zeggen'...
Dit bevestigt nog maar eens mijn 'forumspreuk' : "Samen weten we meer'!
mvg, Greta
PS Nu wel jammer dat dit op 'het verkeerde debat' staat...
Krijgt zeker een plaatsje bij 'cartografie' in 'onze Geneapedia' ;-)
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10956
Het wordt overigens leuker als er meer generaties op staan en zeker als er dan wat meer spreiding van de geboorteplaatsen is. En het leuke is, dat je vanaf generatie I kunt zien waar de personen in de oudere generaties vandaan kwamen. Hoewel dat al verdergaand wel wat waziger wordt.

En met genealogie moet men bezig zijn. Ik heb bij het samenstellen van bijgevoegd kaartje al weer veel geleerd over topografie en de spreiding van een takje in mijn familie, gewoon door er mee bezig te zijn. Koude teksten en overzichtjes zeggen dan toch wat minder. Ok, je kunt dan lezen dat iemand in Waspik is geboren, maar waar dat ligt zal menigeen verder niet gelijk boeien.

Op de zelfde manier zou ik ook vanuit een stamvader een overzicht kunnen maken om per generatie de migratie in kaart te brengen van de familienaam.

Ach, je kunt er eigenlijk van alles mee doen...
Liitteet
kaart 2.JPG
gdelamper
female
Viestit: 49
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Ik zou willen dat op de invulfiche standaard "overleden" al ingevuld is. De meest zijn dat toch al en dit kost mij telkens een klik of 2 minder. Ik denk dat ik trouwens die suggestie in een van de posts gelezen heb.

gina.

ps : weer een interessant idee van Wim met die bolletjes. Het is altijd boeiender als iets visueel voorgesteld kan worden. Volg je dan alleen de mannelijke lijn Wim?
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10956
Die suggestie is inderdaad al eens eerder voorbij gekomen, maar of daar een gevolg aan zal worden gegeven is onduidelijk, omdat er toch wat haken en ogen aan zitten. Waar legt men bijvoorbeeld de grens ? Tegenwoordig worden mensen steeds ouder. 100-jarigen worden steeds talrijker, dus een grens ergens op 110 jaar zou wellicht het beste zijn, want dan wordt het al wat.

In dat kaartje met de bolletjes ben ik uitgegaan van geboorten of doop in een bepaalde plaats en daarbij heb ik slechts mijn naamgenoten vermeld, dus geen kinderen van aan mijn boom aangehuwde mannen. Het kan dus goed zijn dat de doop van de vader in de ene plaats staat en de doop van zijn kinderen in dezelfde of een andere plaats.
Ondertussen heb ik ook al wat andere modelletjes gemaakt, waarin bijvoorbeeld de migratie van mijn naam Deckers en de variant Dekkers is aangegeven (http://nl.geneanet.org/forum/?topic=506737.0). In principe kan men zelf natuurlijk allerlei andere dingen bedenken om op deze manier uit te beelden. Een advies daarbij (uit persoonlijke ervaring) is wel om niet te veel op een kaartje samen te brengen, want dat vertroebelt de duidelijkheid.

(Greta, bedankt voor het terugvinden van mijn kaartjes)
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2602
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Persoonlijk vind ik het niet erg dat ik die 'ONGEKENDE OVERLIJDENSDATUMS' moet invullen...
Ook al eens vermeld op het forum, onder secundaire bronnen ( bij "datums").
Als ik geen sterfdatum heb, dan vul ik in : "overleden na ....".  Dat jaar is dan bvb in de tijd dat het laatste kind werd geboren of wanneer iemand daarna nog peter of meter werd of, dat iemand in een ander document nog werd vermeld.  Dat maakt het mij en collega's achteraf  makkelijker om verder te speuren.  "Niet meer dan mijn gedacht natuurlijk".  da-aag, Greta
toonvanlinden2
toonvanlinden2
Viestit: 2
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Hoe maak je zo'n kaart?

Toon.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10956
Ik zal een dezer dagen even een korte beschrijving opstellen en plaatsen.

Er zijn uiteraard meerdere manieren en programma's om zoiets samen te stellen, maar ik zal me beperken tot hoe ik deze heb samengesteld.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Vragen over accounts en Premium”